Overzicht persartikels Eames Genk

Hanna Simons

PERSOVERZICHT ‘THE WORLD OF CHARLES AND RAY EAMES’



  1. KRANTEN EN MAGAZINES

  1. DE STANDAARD – 15 november 2016

http://www.standaard.be/cnt/dmf20161115_02572513

De wereld van Charles en Ray Eames komt naar België

15/11/2016 om 11:31 door Chris Nelis, km

Afbeelding 1

De tentoonstelling over het beroemde ontwerpersduo Ray en Charles Eames komt in 2017 naar C-Mine in Genk. Weinig mensen die hun stoelen en fauteuils niet kennen, maar in ‘The World of Charles and Ray Eames’ wordt duidelijk dat het designerkoppel naast meubels ook huizen, speelgoed, textiel en films maakten.

De expo ‘The World of Charles and Ray Eames’ werd origineel ontwikkeld door het Londense Barbican Art Gallery, maar komt in 2017 naar Genk. De stad wil er zich internationaal mee profileren.

Het Amerikaanse echtpaar Charles en Ray Eames - geen twee mannen, zoals sommigen weleens denken - behoort tot de belangrijkste designers van de 20ste eeuw. Ze hebben met hun onderzoek en ontwerpen een blijvende stempel gedrukt op het designlandschap en worden daar wereldwijd voor erkend.

Bij het grote publiek zijn ze bekend voor de in het oog springende kuipstoeltjes met typisch onderstel en fauteuils, in de designwereld is het duo ‘incontournable’.

The Eames Office

Afbeelding 2

The World of Charles and Ray Eames is een grote expositie waarin de carrières van Charles en Ray worden uitgelicht. Er is ook aandacht voor het grensverleggende werk van The Eames Office, een laboratorium voor design, dat al vier decennia bepalend is op het vlak van architectuur, meubelontwerp, grafisch-en productdesign, film, sculpturaal werk, fotografie en multimedia.

De originele expo bestaat uit 380 objecten en projecten die door Charles en Ray Eames tijdens hun leven bedacht en geproduceerd werden. Daarnaast is er een veelheid aan documentatie en artefacten te zien die door The Eames Office en het designduo verzameld werden. Ook de samenwerking met andere designers en kunstenaars in verschillende disciplines hebben een belangrijke plaats.

Randprogramma’

Afbeelding 3

Schepen van Evenementen Lotte Trippaers (CD&V) van Genk is ervan overtuigd dat de expo als een magneet werkt op echte designfans. ‘Daarom hebben we een uitgebreid randprogramma bij de expo uitgewerkt’, zegt Trippaers.

‘We maken van de gelegenheid gebruik om de sterke en mooie kanten van Genk aan de wereld voor te stellen. Behalve rondleidingen in C-Mine Expeditie, C-Mine Crib en het energiegebouw, zullen er tochten doorheen de tuinwijken van Winterslag plaatsvinden.’

Info

De expo loopt van zaterdag 18 februari 2017 tot woensdag 31 mei 2017. De basisprijs voor een ticket is 10 euro. Meer info vindt u hier.

Meer over:

C-Mine











  1. ELLE – Januari 2017



Afbeelding 4



  1. BACKCOVER DE JEROEN –Januari 2017



Afbeelding 5





























  1. DE STANDAARD WEEKBLAD –7 januari 2017



Afbeelding 6















































  1. 3600 STADSMAGAZINE –Februari 2017



Afbeelding 7









  1. SJIEK –11 februari 2017

Afbeelding 8

Afbeelding 9

Afbeelding 10

































  1. HET BELANG VAN LIMBURG –17 februari 2017



Afbeelding 11





Afbeelding 12





























  1. ZNOR –

http://www.znor.be/2017/02/19/the-world-of-charles-ray-eames-in-c-mine-genk/

The World of Charles and Ray Eames in C-mine Genk

Posted by Dirk Smets

Afbeelding 13

Pas geopend in C-mine Genk: The World of Charles and Ray Eames, over de twee Amerikaanse echtelieden die tot de belangrijkste designers van de 20ste eeuw behoren. Want ze hebben een blijvende stempel gedrukt op het designlandschap en worden daar wereldwijd voor erkend. Bij het grote publiek zijn ze bekend voor de in het oog springende kuipstoeltjes met opvallend onderstel, of voor hun ontwerpen in gebogen multiplex of glasvezel. Wie Eames denkt, denkt design, en omgekeerd.

The World of Charles and Ray Eames is een grote expositie waarin de carrières van Charles (1907-1978) en Ray (1912-1988) worden uitgelicht. En ze toont ook het werk van The Eames Office, een laboratorium voor design dat al vier decennia actief is en baanbrekend is op het vlak van architectuur, meubelontwerp, grafisch en productdesign, film, sculpturaal werk, fotografie en multimedia. De tentoonstelling werd gecreërd door de Londense Barbican Art Gallery en opende er in het najaar van 2015. Via een tussenstops  in Zweden en Portugal is de wereld van de Eameses nu te ontdekken in het Genkse C-mine.

De expo bestaat uit meer dan 300 objecten en projecten die door Charles en Ray Eames tijdens hun leven bedacht en geproduceerd werden. Daarnaast kan je er veel documentatie en artefacten zien die door de twee designers en The Eames Office verzameld werden. Ook de samenwerking met andere designers en kunstenaars in verschillende disciplines hebben een belangrijke plaats in de tentoonstelling. Via verschillende thema’s word je mee op sleeptouw genomen in het complexe en indrukwekkende verhaal van Charles en Ray Eames. The World of Charles & Ray Eames is een interessante mix van voorwerpen, foto’s, video’s, verhalen.

De oorspronkelijke tentoonstelling werd op maat van C-mine herwerkt. Hiervoor werden scenografen Jo Klaps en Patrick Reuvis aangetrokken. The World of Charles and Ray Eames wordt volgens de persdienst van C-mine ‘voor designliefhebbers de must see van 2017 en voor het grote publiek wordt het een interessante kennismaking met het bekendste designechtpaar van de twintigste eeuw’. Wat we gezien het grote belang van het designerduo gerust willen geloven. Want wie Eames denkt, denkt design, en omgekeerd.

The World of Charles and Ray Eames, nog tot 28 mei 2017 in C-mineGenk. De expo is – buiten enkele nocturnes – open van dinsdag tot zondag van 10 tot 18 uur. Er is ook een randprogramma, met onder andere een lezing van kleinzoon Demetrios Eames op maandagavond 20 februari.













































  1. BFTP –Februari 2017

http://www.bftp.be/the-world-of-charles-and-ray-eames/

The World of Charles and Ray Eames



Afbeelding 14

Wilder long chair

In het cultureel centrum C-Mine te Genk is de internationale design expo ‘The World of Charles and Ray Eames’ gestart. Daarin worden maar liefst 380 objecten tentoongesteld van het beroemde Amerikaanse echtpaar. Iedereen kent hen van de plastieken kuipstoeltjes of hun iconische loungechair, maar er valt nog veel meer te zien.

C-Mine is dan ook maar wat fier dat men deze collectie in huis kon halen. Eerder was de expo te zien in The Barbican te Londen en op MAAT (Museu de l’Arte, Arcquitetura Technologia) in Lissabon. Voor Genk worden zelfs enkele extra stukken aan de tentoonstelling toegevoegd. Kleinzoon Demetrios Eames kwam persoonlijk de speciaal op maat voorziene scenografie in Genk bekijken en zag dat het goed was.

Afbeelding 15

Schepen Anniek Nagels, gedeputeerde igor Philtjens, Demitrios Eames, burgemeester Wim Dries en Scenograaf Jo Klaps

“Het is niet helemaal onlogisch dat de Stichting Eames voor Genk heeft gekozen als centrale plaats in de Euregio, ” volgens burgemeester Wim Dries. ” Genk zet al jaren in op Design. Denk aan Manifesta of de Triënnale Conflict of Design. Er is de Lucas School of Arts. Kortom, design is een item dat heel onze provincie kenmerkt.”

Dat beaamt gedeputeerde Igor Philtjens : “ Voor het aantrekken van deze bijzondere tentoonstelling werkte C-mine samen met Z33, ons huis voor actuele kunst. Ook de tentoonstelling bij Studio Pieter Stockmans ondersteunen we mee, want in onze regio woont en werkt heel wat toptalent met internationale naam en faam. Dat mag getoond worden.”

En er valt heel wat te zien op deze overzichtstentoonstelling. Denk aan talrijke projecten, schetsen, tijdschriften, ontwerpen en objecten die tijdens het leven van Charles en Ray zijn bedacht of werden geproduceerd. Daarnaast is er een veelheid aan documentatie en artefacten te zien die door The Eames Office en het designduo werden verzameld. De bezoeker wordt via diverse thema’s op sleeptouw genomen in het complexe verhaal van de Amerikaanse ontwerpers. Denk aan de prototypes van het kuipstoeltje, de spalken voor gekwetste soldaten in de wereldoorlog, kunst of speelgoed, tot de maquette van hun supermoderne woning. Daarnaast projecteert men een deel van hun films en staan unieke meubelstukken opgesteld in een speciaal hiervoor geacclimatiseerde kamer.
“The World of Charles and Ray Eames” is voor de designliefhebbr ongetwijfeld de ‘must see’ dit jaar in de Euregio.

Studio Pieter Stockmans

Afbeelding 16Van aan het energiegebouw C-Mine leidt een wandelpad designfans verder naar Studio Pieter Stockmans. Daar opende gelijktijdig de expo “Powers of Materials”, waar curator Karen Wuytens je laat kennismaken met ‘de volgende generatie Eames’. De naam alludeert op de Eames-film “Powers of Ten”.Twaalf jonge Belgische en Nederlandse ontwerpers laten het publiek kennismaken met de combinatie ambacht en design. Namen als Maarten Van Severen, Roel Vandebeek of Peter Donders tonen hun inzicht wat betreft bijzonder materiaal-technische vernieuwing. En dat kan gaan van brillen, juwelen over bakstenen, biljartballen tot zitbanken.

Om dan helemaal af te ronden in de nabij gelegen Vennestraat bij de pop-ups van Vintage Village , Oja en Galleriet waar men naast Eames-items ook andere bekende ontwerpers onder de aandacht brengt.

Praktisch:

Nog te zien tot 28.05.2017 C-Mine : Openingsuren di-zo: 10-18u (tickets worden verkocht tot 17u Gesloten op maandag behalve op 1 mei en Paasmaandag

Laatavondopening op 3 maart, 7 april en 5 mei 2017 tot 21u (tickets worden verkocht tot 20u)

Prijs: Een ticket kost 10 euro.
Genkenaren bezoeken de expo aan 5 euro.
Check de andere kortingstarieven op de website!

Info: www.c-mine.be/eames of via www.visitgenk.be

Perscontact: Hanna Simons, C-mine synergie, Hanna.simons@genk.be

Auteur: Jempi Welkenhuyzen







































  1. FEELING –Februari 2017



Afbeelding 17

























  1. LIMBURG ACTUEEL –10 februari 2017

http://www.limburg-actueel.be/index.php?job=lve&id=14828#.WOJeOqL0-WU

C-Mine huist Internationale designexpo Charles en Ray Eames

Door Dominique Vreven -10 februari 2017- 3600 - Cultuur

Vanaf 18 februari tot 31 mei pakt het cultuurcentrum C-Mine Genk uit met de internationale tentoonstelling rond Charles en Ray Eames. Het Amerikaanse echtpaar behoort tot de belangrijkste designers van de 20ste eeuw. Ze hebben met hun onderzoek en ontwerpen een blijvende stempel gedrukt op het designlandschap en worden als iconen daar wereldwijd voor erkend. Bij het grote publiek zijn ze bekend voor de in het oog springende kuipstoeltjes met typisch onderstel.

Afbeelding 18

Foto: T.Fewings



De expo 'The World of Charles and Ray Eames' werd oorspronkelijk geconcipieerd door Barbican Art Gallery, in samenwerking met The Eames Office. Ze ging in 2015 in première in Londen en reisde daarna door naar Umea/Zweden. Na een stop in Lissabon belooft deze expo vanaf 18 februari in C-mine zowel doorgewinterde designfans als het brede publiek te bekoren.

De originele expo bestaat uit 380 objecten en projecten die door Charles en Ray Eames tijdens hun leven bedacht en geproduceerd werden. Daarnaast is er een veelheid aan documentatie en artefacten te zien die door The Eames Office en het designduo verzameld werden. De scenografie van de tentoonstelling werd op maat van C-mine herwerkt door Limburgers Jo Klaps en Patrick Reuvis, zonder aan het originele en sterke verhaal te raken. Ze wordt getoond in de exporuimtes van C-mine designcentrum en C-mine cultuurcentrum.

Een corner van de C-mine shop transformeert voor de gelegenheid in een shop met leuke hebbedingen en gadgets van Vitra. Voor scholen en groepen worden educatieve rondleidingen voorzien en daarnaast zijn er ook filmvoorstellingen en lezingen in samenwerking met Architectuurwijzer.

De Genkse theatermaakster en actrice Naomi Velissariou brengt op zaterdag 11 maart een voorstelling over een ander Amerikaans cultuuricoon: journaliste en cultuurfilosofe Susan Sontag. Het hoofdpersonage zit de hele voorstelling vooraan op de scène in de Eames Lounge Chair.

































  1. HET BELANG VAN LIMBURG –17 februari 2017



Afbeelding 19















  1. FEELING WONEN –Februari 2017



Afbeelding 20

Afbeelding 21

Afbeelding 22

Afbeelding 23



  1. ZUIDERLUCHT – Februari 2017

Afbeelding 24

Afbeelding 25

Afbeelding 26





























  1. COLLECT (NL) –Februari 2017



Afbeelding 27























  1. COLLECT (FR) –Februari 2017



Afbeelding 28



















  1. PAMONO –maart 2017

https://www.pamono.com/stories/world-of-charles-ray-eames-c-mine

A Front Row Seat to Eames Chairs

The World of Charles & Ray Eames at C-Mine in Belgium

By Orlaith Moore

The vivacious, curvaceous molded plywood and fiberglass shells that define the most iconic chair designs of Charles and Ray Eames—along with an array of the dynamic duo’s other multifaceted projects—are currently on view in Genk, Belgium, now through May 28th. And fans of the Eameses, like us, couldn’t be more delighted. Of course, the Eameses created the most famous seating collections of the 20th century. But The World of Charles & Ray Eamesportrays its subjects as so much more than just talented furniture designers; this globetrotting exhibition spotlights the legacy of the studio’s ethos, imagination, and experimentation as an ongoing source of inspiration generation after generation.

Afbeelding 29The World of Charles and Ray Eames in C-mine GenkPhoto © Eames Office; Image Courtesy of C-Mine “Charles and Ray Eames remain relevant today not only because of the work they produced but also due to the thinking that underpinned their attitude toward design and life,” says Catherine Ince, the exhibition’s original curator when it kicked off at the Barbican in London in 2015. “Their approach to creativity was very broad, and the multidisciplinary nature of the Eames Office is something many practices emulate today… The Eameses’ work was driven by a desire to address the problems facing society at the time and sought to respond creatively to advances in technology, science, and communications theory. This sensitivity to context—along with a deep understanding of the connections between things and the ability, to quote the Eameses themselves, to ‘think of things in relation to each other’—shaped the Eameses’ far-reaching worldview.”

Endlessly fascinated by new materials and new methods of production, the Eameses aspired to create “the simple thing of getting the best to the greatest number of people for the least.” Early on, they recognized that molding materials could streamline production, from the molded plywood splints they produced during WWII and their LCW Chairs (1945), to the molded fiberglass La Chaise(1948) and DAX Armchair(1948), the later of which realized their dream of creating a single-shell seating solution. In the 1950s, the Eameses developed one of their most lux designs, theEames Lounge Chair and Ottoman (1956). Inspired by the traditional 19th-century club chair, this generously sized lounger envelops the sitter like, in the words of the Eameses’ grandson Eames Demetrios, “a well-used baseball mitt.” While the use of rosewood and leather in this piece may represent an uncharacteristic foray into the sumptuous for the Eameses, the Eames Lounge nevertheless exhibits an unwavering commitment to reduction and rationality. The integrity inherent in every Eames Office design has kept consumers coming back; nearly all of the Eameses’ chair designs have remained in continuous production with Vitra and Herman Miller since the midcentury.

Beyond furniture, Charles and Ray Eames also explored the worlds of architecture, military manufacturing, photography, filmmaking, toy design, graphic design, and education to great success. They were dedicated to improving the living standards of postwar American society, and nowhere is their purposeful yet soulful approach to living more evident than in their own home. The Eames House, as it is known, was designed and prefabricated to be endlessly adaptable to suit the couple’s needs. It was bright, colorful, informal, and filled with simple off-the-shelf furnishings alongside crafts collected during their world travels.

Afbeelding 30The home of Charles & Ray Eames in CaliforniaPhoto © Eames Office; image Courtesy of C-Mine
With more than 380 objects, images, and installations on view,
The World of Charles and Ray Eames offers a front row seat to some of the world’s most influential design ideas. Alongside a full program of guest speakers and guided tours, the exhibition organizers have encouraged local enthusiasts to contribute—including a vintage Eames pop-up shop hosted by our lovely Pamono vendor Vintage Village.

The exhibition's current Belgian venue offers the perfect backdrop to appreciate what the Eameses were all about. Genk is a small town in the Flanders region, traditionally tied to coal mining. Since the industry died out, the city has worked to repurpose the mines, and in 2005 the Winterslag mine was transformed into an artistic center and creative hub, now dubbed C-Mine. According to the city’s mayor, Wim Dries, who spoke at the exhibition’s opening, “The Eameses are pioneers in the democratization of design; user-centered design for all. That fits the DNA of the city of Genk and C-mine so well, reaching out to every ‘user’ of the city. The Eameses’ legacy of design for all is truly an inspiration for C-mine, the city of Genk, and without a doubt for everyone who pays a visit to The World of Charles and Ray Eames.”

The World of Charles & Ray Eames runs February 18-May 28, 2017, at C-Mine Design & Cultural Center in Genk, Belgium. 

Text by

Afbeelding 31

Orlaith Moore

Originally from Ireland, Orlaith studied French and history, and inevitably fell in love with architecture and design while working as a tour guide on the Eiffel Tower. Since moving to Berlin, she’s committed to creating a beautiful, encyclopedic guide of vintage designers for Pamono, mastering the complexities of German grammar, and discovering every Biergarten in the city. 









  1. DE STANDAARD (banner)

Afbeelding 32

  1. VITRA NIEUWSBRIEF

Afbeelding 33
Afbeelding 34


Afbeelding 35




Afbeelding 36

Afbeelding 37

Beste designliefhebber,

Wij brengen je graag op de hoogte van een niet te missen afspraak met design!

“The World of Charles and Ray Eames” is een grote tentoonstelling waarin niet alleen de carrières van Charles en Ray Eames worden uitgelicht maar ook het grensverleggende werk van The Eames Office, een laboratorium voor design dat al vier decennia actief is en baanbrekend is op het vlak van architectuur, meubelontwerp, grafisch-en productdesign, film, sculpturaal werk, fotografie en multimedia.

Deze unieke tentoonstelling werd gemaakt door de Londense Barbican Art Gallery en zal van 18 februari t.e.m. 28 mei 2017 te bewonderen zijn in C-Mine Genk.
Nadien kan je nagenieten in het Eames Café of een leuk Eames souvenir kopen in de museumshop. Voor meer info klik hier.

Op maandag 20 februari kan je bovendien een bezoek aan de expo combineren met een lezing (in het Engels) van Eames Demetrios. Klik hier voor meer info.

Gefascineerd door design? Dan mag je deze tentoonstelling echt niet missen!

Vriendelijke groeten,

Het Vitra-team


  1. MASTER MEUBEL -20 februari 2017

http://blog.mastermeubel.be/nl/wereld-charles-ray-eames-c-mine-genk/

De wereld van Charles en Ray Eames in C-Mine Genk

In het najaar van 2015 opende in de Londense Barbican Art Gallery ‘The World of Charles and Ray Eames’. In die tentoonstelling staan de carrières van de twee designiconen en van het door hen opgerichte Eames Office centraal. Er wordt onder meer aandacht besteed aan de ontwerpen die Charles en Ray Eames maakten, de documentatie en artefacten die The Eames Office verzamelde en hun samenwerkingen met andere designers en kunstenaars.

Het Amerikaanse echtpaar Charles en Ray Eames behoort tot de belangrijkste designers van de twintigste eeuw. Ze hebben met hun onderzoek en ontwerpen een blijvende stempel gedrukt op het designlandschap en worden daar wereldwijd voor erkend. The Eames Office levert al vier decennia baanbrekend werk op het vlak van architectuur, meubelontwerp, grafisch en productdesign, film, fotografie en multimedia.

Deze prachtige tentoonstelling werd door scenografen Jo Klaps en Patrick Reuvis op maat herwerkt voor het Genkse design- en cultuurcentrum C-Mine, waar hij nog tot en met 28 mei 2017 te bewonderen is. Bezoekers kunnen nagenieten in het Eames Café of een leuk Eames souvenir kopen in de museumshop.

Vandaag maandag 20 februari is er bovendien een lezing van Eames Demetrios in C-Mine. Demetrios is de kleinzoon van Charles Eames en directeur van The Eames Office. Hij spreekt in het Engels over zijn werk, de missie van The Eames Office en de erfenis van Charles en Ray Eames.





Afbeelding 38

Afbeelding 39





















  1. KLARA

https://www.klara.be/charles-ray-eames-c-mine-genk

Charles & Ray Eames in C-Mine in Genk

Kunst & Cultuur

U kent misschien de eettafelstoelen met plastic kuipzitje en houten poten of de leunstoel in hout en zwart leer? Maar het designechtpaar Charles en Ray Eames maakten natuurlijk veel meer dan dat alleen. Olav Grondelaers ging kijken naar een tentoonstelling over hun hele leven en werk in C-Mine in Genk.

Afbeelding 40

Charles en Ray Eames aan het werk

Olav was onder de indruk van de omvang en de veelzijdigheid van het werk van Charles en Ray Eames.

Zijn bezoek aan deze tentoonstelling kreeg bovendien een persoonlijke tint toen hij ook nog eens de kleinzoon van Charles en Ray tegen het lijf liep.

Alle informatie over de tentoonstelling 'The world of Charles and Ray Eames' vindt u hier.



  1. MARIE CLAIRE – EXPOTIP

Afbeelding 41











  1. RADIO 2 –

  • Op 17 maart is Radio 2 langsgekomen bij de Pop up Store van Vintage Village in de Vennestraat. Dit naar aanleiding van het arriveren van een originele Lounge Chair en Ottoman uit 1956.

  • Op 31 maart heeft Radio 2 live uitgezonden vanuit het Eames Café. Onder andere Martijn Carton en Yolanda Tamburri werden geïnterviewd.

https://www.facebook.com/Radio2Limburg/videos/1673754492640643/

Afbeelding 42






  1. DE SELECTIONNEUR –

https://selectionneur.nl/2017/03/22/the-world-of-charles-and-ray-eames/

The World of Charles and Ray Eames

Geplaatst op 22 maart 2017 door edwin vanonna

SERIOUS FUN

Design lovers please attend! Design center C-Mine in Genk (BE) reveals a beautiful story of design couple Charles and Ray Eames. Come face to face with the curved plywood and plastic furniture by the Eameses. Already familiar? What about military household objects and sculptures? Or unsurpassed short movies and multimedia-presentations. Plunge into the world of Charles and Ray Eames, an exhibition that fits extremely well in the industrial setting of C-Mine.

Afbeelding 43

The reputation of the Eameses is linked to the curved furniture design that influenced al lot of European designers. Their ideal of mass-produced furniture was brought into practice by the use of molded plywood.

Afbeelding 44

Afbeelding 45

Afbeelding 46

Afbeelding 47

They already experimented with plywood leg-splints for injured soldiers and multiplex pilot seats for the navy and army. Ray Eames, educated as an artist, also used the technique in a scuptural way and designed some art objects.

Afbeelding 48

Afbeelding 49

Afbeelding 50

Afbeelding 51

Afbeelding 52

In the fifties the Eames experimented with a new material: plastic. Together with Zenith Plastics they developed some fiber-reinforced chairs for the Herman Miller Furniture Company. Innovative was the fact that the armchair cast base was designed in one piece en could be mass-produced from a single material. The seat was padded with polyurethane foam and designers like Alexander Girard were asked to design the upholstery. The lamb’s wool rocking chair edition was intended for pregnant employees of Herman Miller!

Afbeelding 53

Afbeelding 54

The exhibition also shows a marvelous scale model of the Case Study House #8 in L.A. This wonderful modernistic house, designed in the late forties, is situated at the slope of a hill and was constructed out of iron beams in just some days. Glass windows are alternated by color panels that refers to the Dutch ‘De Stijl’-movement. The case study house emphasizes the importance of the inside-outside experience.

Afbeelding 55

Afbeelding 56

Afbeelding 57

The same architectural style can be found in this fabulous model house kit created in 1959 for the Revell Toy Company. Completely furnished with miniature Eames furniture and accessories.

Afbeelding 58

Afbeelding 59







Take your pleasure seriously”

Charles Eames

The second part of the exhibition continues upstairs in the setting of the old mine factory. Here, between industrial machines, a change of focus to more experimental work of Eames office becomes visible. In the late fifties with the rise of the information-era, the work of the Eameses becomes interdisciplinair. They produced hundreds of short movies, like the Solar Do-Nothing Machine (1957): a playful experiment which converts sunlight into electrical energy.

Afbeelding 60

For large companies like IBM they developed groundbreaking communication projects with multi-screen projections based on films and photography. The upcoming computer technology in the changed America of the cold-war period needed to be popularized. In a small theaterroom you can watch some of these educational movies which today are still very impressive and extremely entertaining!

Afbeelding 61

Very appealing are the House of Cards series, with almost abstract pictures of everyday items. The idea was to make construction of space as easy as possible with two sets of 54 cards. The notches elegantly solved the problem of connections: no tools are needed. The computer pictures used for the IBM edition look unexpected contemporary!

Afbeelding 62

The way Charles and Ray Eames faced computer technology reveals attractive solutions for today’s data revolution. Another reason to visit the exhibition ‘The World of Charles and Ray Eames’ at C-Mine Genk, up to 28.05.2017.



  1. LXRY –16 maart 2017

http://lxry.nl/eames-expositie-c-mine/

TO DO: EAMES-EXPOSITIE IN C-MINE

DE KUIPSTOEL

Charles en Bernice Alexandra ‘Ray’ Eames worden door velen beschouwd als de meest invloedrijke designers van de 20e eeuw. Zelfs als die namen je niets zullen zeggen, is de kans groot dat je bekend met met de klassiekers van deze moderne ontwerpers. De leren Eames Lounge Chair staat bij velen gegrift in het collectief geheugen. Net als de populaire kuipstoel uit de jaren ’50. De afgelopen jaren was er bijna geen eigentijdse woning te vinden waar je geen DSW- of DAW-variant tegenkwam. Al met al kan gezegd worden dat Charles en Ray een blijvende stempel hebben gedrukt op de interieur branche.

KUNST IN DE KOOLMIJN

The World of Charles and Ray Eames is de absolute must-see van dit jaar voor design-fanaten, trendvolgers, interieur liefhebbers en cultuurhistorische fans. Deze expositie in de Noord-Belgische stad Genk eert namelijk het wereldberoemde Eames-duo. Alleen al de bijzondere locatie is reden genoeg om The Word of Charles and Ray Eames te bezoeken. De tentoonstelling vindt namelijk plaats in een oude steenkolenmijn, waar restanten van het ophaal-machinegebouw en de elektriciteitscentrale nog te zien zijn. Momenteel dient deze ‘C-Mine’ op de Evence Coppéelaan 91 als uitvalsbasis voor creatieve projecten (de ‘C’ staat voor ‘Creative’).

DE WERELD VAN EAMES

The World of Charles and Ray Eames belicht de carrières van Charles (1907-1978) en Ray (1912-1988). Evenals het innovatieve werk van The Eames Office. Dit creatieve laboratorium vormde hun speelplaats van architectuur, interieur, meubelontwerp, film, fotografie en sculpturaal werk. De tentoonstelling bestaat uit 380 objecten en projecten die het duo bedacht en geproduceerd heeft. Deze is geproduceerd door het Londense Barbican Art Gallery en vormgegeven door scenografen Jo Klaps en Patrick Reuvis.

The World of Charles and Ray Eames is gestart op zaterdag 18 februari en valt nog te bezoeken tot zondag 28 mei 2017. Dinsdag t/m zondag van 10:00 tot 18:00.

Fotografie: Stad Genk

c-mine.be

Afbeelding 63







  1. Bijlage De Standaard en Het Belang van Limburg – Afbeelding 64

Afbeelding 65Afbeelding 66

  1. ZUIDERLUCHT –



Afbeelding 67



  1. HANDWERKSBLATT –

https://www.handwerksblatt.de/panorama-foto-video/13-reisen/5002579-am-anfang-war-die-beinschiene.html

Am Anfang war die Beinschiene

Die Ausstellung "The World of Charles and Ray Eames" im belgischen Genk zeigt noch bis einschließlich 28. Mai das Leben und Wirken des legendären US-Designer-Duos.

April 2017

Afbeelding 68

Das Ausstellungsplakat im Eingangsbereich des Kultur- und Bildungszentrums C-Mine, das auf dem Gelände der ehemaligen Kohlegrube von Winterslag im belgischen Genk angesiedelt ist. (Foto: Jürgen Ulbrich)

Ray und Charles Eames gehörten zu den wichtigsten und innovativsten Designern des 20. Jahrhunderts, besonders ihr 1956 entwickelter Lounge Chair mit seiner gepolsterten Sesselschale, der bis heute unverändert gekauft werden kann, machte sie weltberühmt. Noch bis zum 28. Mai zeigt das Design- und Kulturzentrum C-mine im belgischen Genk die Ausstellung "The World of Charles and Ray Eames", die mit Hilfe von Möbeln, Briefen, Fotos, Zeichnungen und Multimedia-Installationen einen tiefen Einblick in die Welt der beiden außergewöhnlichen wie ungemein produktiven Menschen gibt.

Legendäres Eames-Mobiliar

Afbeelding 69"The World of Charles and Ray Eames" präsentiert rund 380 Objekte, darunter so legendäre wie revolutionäre Möbelentwürfe wie etwa der "Dining Chair" aus formgepressten Sperrholz, das sie mit viel handwerklichem Geschick unter der Verwendung von Dampf und Hitze bieg- wie dreidimensional formbar gemacht hatten. Oder aber den "DSS" aus glasfaserverstärktem Kunststoff, den "Wire Chair" aus Drahtgeflecht oder aber ihr wohl berühmtestes Produkt, den legendären Sessel mit Ottomane, den Lounge Chair. Die meisten ihrer bahnbrechenden Entwürfe werden noch heute von Herman Miller in den USA und Vitra in Deutschland produziert, beide Firmen erlangten durch die Herstellung der Eames-Möbel Weltgeltung. 

Eine einzigartige Erfolgsgeschichte

Afbeelding 70Das US-Designer-Paar Ray (1912-1988) und Charles (1907-1978) heiratete 1941 nach dem Scheitern ihrer jeweils ersten Ehe, noch im gleichen Jahr gründete es das eigene Eames-Office und fertigte in den Kriegsjahren 1941-1943 zunächst Beinschienen für die US-Army. Die bis zu dem Zeitpunkt gebräuchlichen Schienen aus Stahl hatten sich als zu inflexibel und zu schwer erwiesen, die von Eames konstruierte Beinschiene hingegen war schon aufgrund des Materials – erhitztes und geformtes Schichtholz – sehr biegsam und leicht. Dies war der Beginn einer einzigartigen Erfolgsgeschichte, denn mehr als 150.000 Beinschienen wurden von den US-Militärs angeschafft, auch wirtschaftlich war die Beinschiene der erste durchschlagende Erfolg. Ganz im Gegensatz zu dem von ihnen entworfenen Rettungskorb aus Schichtholz, der ein Prototyp blieb und nie in Produktion ging.

Multitalente mit Qualitätsanspruch

Afbeelding 71Nach dem Krieg lag der Fokus der Multitalente Ray und Charles – beide hatten einen sehr hohen Qualitätsanspruch – auf der Entwicklung ihrer bereits angesprochenen Sitz-Elemente, die Formen- und Farbenvielfalt war gewaltig, bald schmückten ihre Produkte Haushalte, Arztpraxen, Schulen oder gar ganze Büroetagen. Massenfertigung war angesagt, die Erträge sprudelten. Rund 40 Möbelsysteme für Büros, Wohnhäuser und öffentliche Einrichtungen hat das Eames-Paar in seiner langen Karriere entworfen, viele davon sind heute längst Kult-Klassiker.

Design auch für das eigene Haus

Afbeelding 72Doch über das reine Möbel-Design beschäftigte sich das Ehepaar mit vielerlei Dingen, so thematisiert die Retrospektive Industrieprodukte, Filme, Spielzeug und vieles Privates, darunter Briefe, seltene Fotografien – Charles war ein leidenschaftlicher Fotograf – oder ein Modell des weltberühmten Eames-Hauses "Case Study House Nr. 8" im kalifornischen Los Angeles. Ob bunte Masken, die Nase eines Flugzeugs oder Computerexperimente in Video-Installationen, "The World of Charles and Ray Eames" beweist, dass das Designer-Duo die Gesellschaft ein großes Stück nach vorne gebracht hat, wie es Kuratorin Catherine Ince einst zur Ausstellungseröffnung in London formulierte. Und was sagte Eames eigentlich selbst über seine Berufung: "Die Rolle eines Designers ist das eines sehr gut wie nachdenklichen Gastgeber, der die Bedürfnisse seiner Gäste erwartet."

Niedriger Stuhl für Billy Wilder

Afbeelding 73Wie gut die beiden Ehepartner diesen Wahlspruch von Eames beherzigten, zeigt ihre Beliebtheit schon zu Lebzeiten: Ihr Haus im Pacific-Palisades-Viertel von Los Angeles nahe am Pazifik – übrigens eine wunderbare Bühne für ihre Ideen – entwickelte sich zu einem wahren Hollywood-Treffpunkt für Freunde aus dem Showbiz. Sie gehörten zu jenem Kreis, in dem sich viele linksgerichtete Künstler und Regisseure engagierten, unter anderem der legendäre Komiker Charlie Chaplin oder der berühmte Komödien-Regisseur Billy Wilder ("Manche mögen's heiß"). Für den letztgenannten konstruierten die kongenialen Ehepartner einen besonders niedrigen Stuhl, da Wilder die Angewohnheit hatte, wild aufzuspringen – wenn er sich wieder einmal über irgendetwas im Fernsehen aufregte.

Text und Fotos: Jürgen Ulbrich 

Afbeelding 74

Afbeelding 75

Afbeelding 76

Afbeelding 77

Afbeelding 78

Afbeelding 79

Afbeelding 80

Afbeelding 81

Afbeelding 82

"The World of Charles and Ray Eames“ wurde von der Kuratorin Catherine Ince der Londoner Barbican Art Gallery erstellt, im Herbst 2015 eröffnet und stieß auf riesiges Publikumsinteresse und großes Kritikerlob. Nach Stationen in Schweden und Portugal ist die Ausstellung nun in Genk zu sehen, sie wurde von den beiden belgischen Designern Jo Klaps und Patrick Reuvis an den Standort C-mine angepasst, ohne die ursprüngliche Idee zu berühren.

Besuchen Sie das anlässlich der Ausstellung aufgebaute einmalige Eames Café. Hier können Sie in Designbüchern blättern und den Lounge Chair bewundern – inmitten von großen, grünen Pflanzen, genau wie in "The Eames House". Jeder ist willkommen und kann es sich gemütlich machen. Besuchen Sie die Ausstellung in der Gruppe? Dann ist das Eames Café der ideale Ausgangsort für einen kleinen Happen oder ein Getränk (nur auf Reservierung).

Info: "The World of Charles and Ray Eames“
Wo
: C-mine, Evence Coppéelaan 91, 3600 Genk/Belgien, Tel. +32 (0) 89 65 44 90, E-Mail: visit@genk.be. Das Kultur- und Bildungszentrum C-Mine liegt auf dem Gelände der ehemaligen Kohlegrube von Winterslag in Genk. Wann: bis einschließlich Sonntag, 28. Mai 2017, Öffnungszeiten: Dienstag bis Sonntag von 10 bis 18 Uhr Eintritt: 10 €, Kinder unter 12 Jahren: kostenlos. Mehr Infos zu Genk und Umgebung!



  1. GENERAL-ANZEIGER –

http://www.general-anzeiger-bonn.de/news/kultur-und-medien/Formen-im-Fluss-article3530828.html

Genk. Zwei Ausstellungen in Belgien zeigen Meilensteine der Gestaltung: „Die Welt von Carles und Ray Eames“ in Genk und „The Plastic Collection“ in Brüssel.

Von Thomas Kliemann, 12.04.2017

Der Lounge-Chair mit dem Bänkchen Ottoman ist die Mutter aller Fernsehsessel und die Schwester der schnellsten und höchstfliegenden Sitzgelegenheiten. Dazu noch Kult, ein Möbel der 1950er, mit seiner Palisanderschale und den Lederpolstern Inbegriff des mondänen Stils „California Modern“ und doch ein Stück ohne Verfallsdatum. Das Ehepaar Ray und Charles Eames landete damit 1956 einen Design-Hit, der viele Erfahrungen des Teams bündelte.

Frühe Experimente mit Schichtholz hatten nicht in die Möbelproduktion geführt – dafür waren die Zeiten nach dem Eintritt der USA in den Zweiten Weltkrieg zu hart. Sie führten in den Entwurf und die Produktion von Beinschienen aus Birke und Mahagoni, mit denen man anatomisch perfekt die Beine verletzter Soldaten stabilisieren konnte. Die US-Marine orderte 5000 Exemplare. Ein Pilotensitz aus Schichtholz und eine Trage für Lendenwirbelverletzte gingen nicht in Serie. Dafür leichte Flugzeugteile.

Und noch während der Krieg tobte, verwandelten die Eames die Grundform der Beinschienen in organische Skulpturen, wanderten ähnliche Zeichnungen aufs Cover der Zeitschrift „Arts & Architecture“ oder tummelten sich kubistisch angehauchte Ornamente auf Gemälden. Die Welt von Charles und Ray Eames war ein stetiger Fluss, eine Endlosschleife permanenter Kreativität. Was da alles möglich war, zeigt die ausgezeichnete Ausstellung „Die Welt von Charles und Ray Eames“. Sie ist im Londoner Barbican Centre gestartet und macht derzeit an einem besonderen Ort Station: im C-mine im belgischen Ort Genk. Begleitet wird die Schau von einem umfangreichen, im Geiste der Eames sehr kreativ gestalteten Katalogbuch.

Das ehemalige Kohlebergwerk C-mine ist ein 1910 gebautes und 1988 geschlossenes, mit der Zeche Zollverein vergleichbares Ensemble der Industriekultur. In diesem technoiden Ambiente kommt die Welt der Eames besonders gut zur Geltung. In einer attraktiven Abfolge von eher konventionellen Ausstellungsräumen und Werkhallen voller Maschinen und Rohren mäandert die Schau durch diesen Kosmos. Der Begriff Design greift hier zu kurz, denn die Eames haben nicht nur Möbelklassiker geschaffen, edle Exemplare wie den Lounge Chair oder das Massenprodukt Side Chair.

Mit ihrem eigenen Wohnhaus in Pacific Palisades, Los Angeles setzten sie einen architektonischen Meilenstein. Ein schlichtes, kubisches, in 16 Stunden aufbaubares Fertighaus wie ein Schuhkarton, hell, freundlich, energetisch optimiert und – anders als viele Behausungen der Moderne – urgemütlich. Man gewinnt im Zuge der Ausstellung den Eindruck, dass in diesem umfangreichen Werk der Mensch im Mittelpunkt steht: wie er sitzt, wie er wohnt, wie er als Kind lernt, was er als Erwachsener über die Welt erfahren will. Ein moderner Wohnstil mit funktionalem und doch dem Auge schmeicheldem Mobiliar in einem modernen Ambiente trifft auf Angebote für ein neugieriges, technikaffines Publikum.

Die Eames' waren Kommunikationstalente, durchaus auch Propagandisten der Supermacht USA im Kalten Krieg, als sie für die Weltausstellung in Moskau für die „freie Welt“ warben. Sie waren auch journalistisch unterwegs: Ihr „India Report“ (1958) ist eine profunde Recherche über Land und Leute. „Information Machine“ hieß eine Multimediashow für den IBM-Pavillon auf der Weltausstellung 1964/65 in New York – so etwas hatten die Menschen noch nicht gesehen, viele der täglich 185 000 Besucher hatten hier ihre erste Begegnung mit einem Computer.

Archivalien, darunter auch Fotos von Ray und Charles mit Tiermasken oder ausgelassen bei privaten Feiern, als Entwerfer von Kinderspielzeug oder feierlich bei der Teezeremonie deuten unbekannte Facetten des Designerpaares an. Aber auch bekanntere Seiten werden vertieft. Die Schau zeigt nicht nur die Klassiker der Marke Eames, sie dokumentiert mit Fotos auch, wie damit gelebt wurde, wie die Werbung konzipiert wurde, wie der Herstellungsprozess ablief. Faszinierend wie die ganze Welt von Carles und Ray Eames.

C-mine in Genk, Belgien; bis 28. Mai. Di-So 10-18 Uhr. Das ausgezeichnete Katalogbuch (Dumont) kostet 68 Euro.



  1. KUNST UND AUKTIONEN –

Afbeelding 83

Afbeelding 84







  1. MOUSTIQUE –

http://www.moustique.be/18317/bauhaus-it-s-all-design-age-d-or-des-designers

À Bruxelles, The Bauhaus. It’s All Design s’intéresse à l’école révolutionnaire du Bauhaus. À Genk, The World Of Charles And Ray Eames retrace le parcours du célèbre couple de créateurs. Bienvenue à l’âge du modernisme.

Que même Hollywood annonce un film avec en toile de fond le modernisme - ou en tout cas l’histoire   houleuse de la création d’une de ses maisons emblématiques - confirme le come-back du courant. Le pitch: Edith Farnsworth choisit en 1946 l’ex-directeur du Bauhaus, Ludwig Mies van der Rohe, pour dessiner et suivre la réalisation d’une maison de vacances avant-gardiste près de Chicago. Sur fond de maison épurée, leur relation virera au chaos total. Cette annonce permet un second lien entre modernisme et Hollywood, puisqu’à la même époque, un autre couple, mais de designers cette fois, y arpentait les plateaux de tournage du cinéaste Billy Wilder, et construisait en Californie leur version de l’habitat moderne à partir d’une aérienne structure modulaire d’acier. Les Eames, puisqu’il s’agit d’eux, moins glamour en un sens, et certainement moins conflictuels que Maggie Gyllenhaal et Jeff Bridges qui incarneront la commanditaire et  son architecte à l’écran, mais tout aussi fascinants, et terriblement attachants. 

L’architecte Walter Gropius s’engage à former des créateurs d’un nouveau genre, des artisans/artistes, ou designers, qui “grâce à un enseignement pratique et artistique complet, devraient être capables d’opposer aux produits de masse de la nouvelle société industrielle du début du XXe siècle, souvent de mauvaise qualité, des objets du quotidien utiles, durables et beaux”.

D’autres preuves de la vigueur de la veine moderne? La réédition par le Conran Shop, en collaboration avec Vitra - possesseur des droits pour l’Europe - de la Eames Lounge Chair dans une nouvelle combinaison de couleurs. Significatif d’une lame de fond qui n’a pas fini de déferler, le bureau de tendance Nelly Rody pointait dans sa dernière newsletter un “Bauhaus Reboot”, richement illustré de créations de designers contemporains, dont Muller-Van Severen, un couple encore, belge cette fois, affichant certaines inspirations modernistes côté rapport formel/fonctionnel.

Pour comprendre les débuts d’un mouvement à l’immense influence, et ce qui réactive l’envie aujourd’hui, The Bauhaus. It’s All Design, expo montée pour l’incroyable musée Vitra à Weil am Rhein et hébergée par l’ADAM, est un bon point de départ. Pas de plongée historique exhaustive, “l’expo de Paris l’a déjà fait”, précise la curatrice Jolanthe Kugler. En février dernier s’est en effet terminée une grande rétrospective, L’esprit du Bauhaus aux Arts décoratifs…. Une remise en contexte s’impose tout de même, elle-même faisant partie d’un des quatre piliers de l’enseignement du Bauhaus: “Create context”, “Learn by doing”, “Think about space” et “Communicate”. Une ligne du temps retrace les grandes lignes de l’aventure, de la naissance du projet à la fermeture définitive en 1933, sous la pression nazie. 

Si les portes de l’école s’ouvrent pour la première fois en 1919, l’idée a germé quelques années auparavant. Dans les pas de l’architecte belge Henry Van de Velde, fondateur et directeur jusqu’en 1914 d’un Institut des arts décoratifs et industriels à Weimar (il fondera ensuite en 1926 une école supérieure des arts décoratifs à Bruxelles, l’actuelle La Cambre), l’architecte Walter Gropius s’engage à former des créateurs d’un nouveau genre, des artisans/artistes, ou designers, qui “grâce à un enseignement pratique et artistique complet, devraient être capables d’opposer aux produits de masse de la nouvelle société industrielle du début du XXe siècle, souvent de mauvaise qualité, des objets du quotidien utiles, durables et beaux”. Enlevez “nouvelle” et remplacez “XXe” par “XXIe”, on ne peut nier l’incroyable actualité de cette phrase…

Pour découvrir la suite de l'article, rendez-vous en librairie ou surnotre édition numérique,sur iPad/iPhoneet Android.

THE BAUHAUS. IT’S ALL DESIGN, jusqu’au 11/6. ADAM, Bruxelles.  Le 14/5: family brunch + visite musée et expo, de 10 à 14 h, 15 €. www.adamuseum.be
THE WORLD OF CHARLES AND RAY EAMES, jusqu’au 28/5. C-Mine, Genk (visite guidée en français sur demande). www.c-mine.be

 

Tags: design, expo, The Bauhaus, Genk, Bruxelles, Art, culture

Afbeelding 85



Véronique Laurent

Journaliste






  1. INK-GLOBAL –


  1. TELEVISIE

    1. Culture Club

http://www.cultureclubmagazine.be/editie/12/verhaal/5/een-design-icoon-wordt-60

Op het einde van de uitzending werd vermeld dat de expo ‘The World of Charles and Ray Eames’ van 18/02/2017 tot en met 28/05/2017 te zien is in C-mine te Genk.

  1. Het Journaal (één)

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/nieuws/cultuurenmedia/1.2905889



  1. TVL nieuws

https://www.tvl.be/programmas/fan-van-limburg-expo-the-world-of-charles-and-ray-eames-41161



  1. AvondGasten L1



Er worden beelden van de tentoonstelling ‘The World of Charles and Ray Eames’ gebruikt als visuele ondersteuning bij het verhaal van Servé Hermans. Hij wil het onderwerp graag aanhalen en op deze manier kunnen zij het verhaal ondersteunen en mensen enthousiast maken voor de expo.