Artist Talk : Valentijn Dhaenens

agenda KVS Jonathan ©Danny Willems agenda KVS Jonathan ©Danny Willems

Artist Talk : Valentijn Dhaenens

Theater-en filmacteur & theaterauteur

(1976, Gent)

Toen C-mine ontstond, voelde je de energie stromen. C-mine is een ‘coole’ plek, je hebt het gevoel dat er altijd iets aan het gebeuren is.

Maandagmorgen 10 januari 2022, de ochtend na de kerstvakantie waarin de theaterzalen eerst dicht moesten en toen tóch weer open gingen. We spreken Valentijn via ‘Facetime’ om toch enigszins het gevoel te hebben van samen in één ruimte te zijn. De impact van die coronacrisis staat redelijk centraal in het gesprek, net omdat het de voorstelling ‘Jonathan’ – die hij op 21 februari samen met Bruno Vande Broecke speelt op C-mine – in stroomversnelling bracht na de uitbraak van het virus.

 Theater, please!

“Theater is mijn eerste liefde en dat blijft ook wel zo. Dat heeft veel te maken met het feit dat ik zelf de pen vasthoud van de stukken waarin ik meespeel. Zowel het schrijfproces, alsook het spelen an sich zijn belangrijk voor mij. Mogelijks haal ik daarom nét iets meer voldoening uit toneel. Het leven als een theateracteur is ook wel specifiek: als je aan het toeren bent, zit de agenda sjokvol en is het niet altijd evident om tijd vrij te maken voor iets anders. Afgelopen zomer kon ik dat wel nog eens doen, voor ‘ZEEVONK’, het filmdebuut van de Belgische regisseur Domien Huyghe. Zelf schrijf ik momenteel aan een nieuw theaterstuk met de getalenteerde Musia Mwankumi, nog niet zo lang geleden afgestudeerd aan het KASK in Gent. We geven een reflectie op de roman ‘Black Venus’ van Jef Geeraerts, gemeenschappelijk maar ook vanuit onze eigen hoedanigheden.”

 Eerst bevrijding, dan paniek

 “De impact van het coronavirus op mijn leven en werk is enorm groot. Er zijn maar weinig tussenschotten tussen privé en ‘werk’ in mijn leven. Mijn werk is enerzijds mijn grote plezier, maar anderzijds ook mijn bron van inkomst. De eerste week van de lockdown in 2020 heb ik ervaren als een bevrijding, omdat niks nog moest. Maar dat ging snel over in onrust en zelfs paniek. Sinds ik ben afgestudeerd aan de toneelschool in 2000 ben ik altijd bezig geweest. Het niet kunnen spelen sloeg een leegte in mijn bestaan. Elke voorstelling die ik schrijf én nadien speel draagt bij tot wie ik ben, ik kom er telkens weer anders uit.”

 Jonathan, de zorgrobot

 Valentijn Dhaenens passeert eind februari met ‘Jonathan’ in Genk, een voorstelling die hij schreef samen met Bruno Vanden Broecke in volle coronacrisis. De enscenering is een afscheidsplechtigheid, voor de moeder van Bruno’s personage in het stuk. Valentijn speelt robot Jonathan, die de zorg van Bruno’s moeder op zich nam in de laatste maanden van haar leven. “Bruno en ikzelf hadden al langer de idee om een stuk te maken over Artificiële Intelligentie, nadat Bruno kennis had gemaakt met Jonathan Berte, wetenschapper en ondernemer met specialisatie in AI. Het stuk zou een presentatie worden waarin ik de robot zou spelen, en Bruno de maker van die robot. Dat was vóór corona zich introduceerde, het stuk was gepland om uit te rollen vanaf maart 2021. Michael De Cock (artistiek leider van KVS, nvdr.) vroeg ons of we sneller konden schakelen, en zo geschiedde.”

 Eenzaamheid

 “De omstandigheden waarin we het stuk hebben geschreven waren bijzonder, en hebben het deels ook mee gevormd. Het was een periode waarin we zelfs niet samen op een bankje mochten zitten buiten! Dus hebben Bruno en ik veel gewandeld, tussen het schrijven door. Een periode ook waarin de woonzorgcentra afgesloten burchten werden en waarin rouwceremonies werden gecanceld. Op dat moment kon Bruno zijn tante in het woonzorgcentrum niet meer bezoeken, ze ging kapot aan de eenzaamheid en dat maakte wat bij hem los. We stootten op artikels over zorgrobots, bijvoorbeeld in de rol van een huisdier, die hielpen tegen de vereenzaming. Sinds we het aan het opvoeren zijn, merken we hoe impactvol de afgelopen periode voor heel wat mensen geweest is. We voelen hun emotie, maar tegelijk ook dankbaarheid.”

 Cool

 “Ik kom al lang in Genk, mijn theateropdrachten hebben me er steeds naartoe geleid. Zo heb ik voor de Queeste gespeeld, jarenlang dé Limburgse referentie voor theater. Toen C-mine ontstond, voelde je de energie stromen. C-mine is een ‘coole’ plek, je hebt het gevoel dat er altijd iets aan het gebeuren is. Hoe ze relevant kunnen blijven? Dan moeten ze er alles aan doen om de jonge generaties aan te spreken. Desnoods met jobstudenten aan de toog die het verder vertellen aan hun kameraden.”

 

Theater

KVS / Bruno Vanden Broecke & Valentijn Dhaenens

Jonathan

21.02 – 20u15

Basisprijs € 20

Meer info en tickets